26 sep 2018

De ideale manager #3

De manager die vergeet te managen.

Heb je ooit eens een manager aangenomen om erachter te komen dat hij niet eens zichzelf kan managen? Het is een veelvoorkomend probleem in veel organisaties. De beste medewerker wordt manager zonder de leidinggevende capaciteiten te bezitten. Slecht management leidt tot ongemotiveerde medewerkers, slechte onderlinge communicatie en dus een verminderde efficiëntie.

Maar gelukkig zijn er manieren waarop je kan inschatten of de beste medewerker het potentieel in zich heeft om manager te worden. Heeft hij dat niet dan wordt het lastig. Bezit hij slechts een paar van de onderstaande kwaliteiten dan kan er door middel van training bijgeschaafd worden naar een goed professioneel niveau. Hieronder de vijf kern kwaliteiten waar je naar moet zoeken in je potentiële manager.

3. Goede managers bezitten uitstekende communicatieve vaardigheden

Management draait allemaal om communicatie. Als berichten niet duidelijk en overzichtelijk worden gepresenteerd raakt de boodschap vaak verloren. Als dat publiek je personeel is en de boodschap betrekking heeft op de groei van je organisatie dan is het hebben van een goede boodschap van cruciaal belang. Van het betrokken houden van medewerkers, tot het effectief coachen van beroepsvaardigheden, met goede communicatie kom je een heel eind. Hier zijn enkele dingen waar je op kan letten om te bepalen of een kandidaat de communicatieve vaardigheden bezit die hij nodig heeft om als manager te excelleren.

  • Ze hebben effectieve non-verbale communicatievaardigheden
  • Ze lijken open en eerlijk te zijn met degenen met wie ze omgaan
  • Ze beschikken over goede luistervaardigheden en luisteren actief
  • Ze communiceren hun ideeën op een georganiseerde manier met een duidelijke en voor de hand liggende boodschap

Hoewel effectieve communicatie belangrijk is, is ook wat er precies gecommuniceerd wordt van cruciaal belang. Wanneer u een kandidaat analyseert let dan ook goed op wat ze precies communiceren. Geven ze hun interesse aan om de leiding te nemen in bepaalde projecten en hun belangen te behartigen? Dat is misschien een teken dat ze goed aansluiten bij een toekomstige managementpositie.

Dit was deel drie van de vijfdelige mini-serie: De ideale manager.
Benieuwd naar de overige kwaliteiten die de ideale manager bezit?

Delen:
1. Goede managers zijn georganiseerd en gefocust in hun werk
2. Goede managers hebben sterke interpersoonlijke vaardigheden

Geef een reactie