11 sep 2018

De ideale manager #1

De manager die vergeet te managen.

Heb je ooit eens een manager aangenomen om erachter te komen dat hij niet eens zichzelf kan managen? Het is een veelvoorkomend probleem in veel organisaties. De beste medewerker wordt manager zonder de leidinggevende capaciteiten te bezitten. Slecht management leidt tot ongemotiveerde medewerkers, slechte onderlinge communicatie en dus een verminderde efficiëntie.

Maar gelukkig zijn er manieren waarop je kan inschatten of de beste medewerker het potentieel in zich heeft om manager te worden. Heeft hij dat niet dan wordt het lastig. Bezit hij slechts een paar van de onderstaande kwaliteiten dan kan er door middel van training bijgeschaafd worden naar een goed professioneel niveau. Hieronder de vijf kern kwaliteiten waar je naar moet zoeken in je potentiële manager.

  1. Goede managers zijn georganiseerd en gefocust in hun werk

Managen en organiseren gaan hand in hand. Van aannemen en delegeren tot meetings inplannen en  functioneringsgesprekken voeren, managers organiseren constant. Aangezien managers verschillende ballen tegelijkertijd in de lucht moeten houden is deze vaardigheid erg belangrijk. Wanneer je potentiële managers overweegt moet je ze tijdens de screening en bepaalde werkactiviteiten nauwlettend in de gaten houden. Bekijk of ze een zogeheten “method to their madness” hebben.

Eén van de belangrijkste facetten van het succesvol organiseren als leider is timemanagement. Lou Holtz, de beroemde Notre Dame voetbaltrainer bedacht de uitdrukking “Wat is belangrijk in het hier en nu?”. Dit helpt managers op het juiste spoor te blijven in termen van prioriteiten en zich minder zorgen te maken over onbelangrijke aspecten van hun werk. Het is van groot belang dat managers efficiënt hun prioriteiten kunnen stellen en op schema kunnen blijven.

Dit was deel één van de vijfdelige mini-serie: De ideale manager.

Geef een reactie