27 nov 2019

Het belang van samenwerken: Overheidsinstanties

Samenwerking is belangrijk in elke organisatie. Echte samenwerking in de publieke sector betekent dat medewerkers met elkaar communiceren en voortbouwen op elkaars ideeën om te innoveren of iets anders te doen.

Gezamenlijke organisaties in de publieke sector zoals gemeentes, maar ook  bijvoorbeeld zorginstellingen maken gebruik van de mogelijkheden van alle medewerkers om op vele manieren waarde te genereren. Hier zijn 6 voordelen van samenwerking in de publieke sector:

Creëert efficiëntie

Voor organisaties in de publieke sector van aanzienlijke omvang is samenwerking essentieel voor het tijdig opleveren van projecten. Gelukkig stelt samenwerking werknemers in de publieke sector in staat om het werk van andere teams en instanties te benutten om taken in een sneller tijdsbestek uit te voeren.

Drijft kwaliteitsdiensten aan

Door samenwerking kunnen bureaus met gemeenschappelijke klanten expertise delen en uiteindelijk betere klantervaringen leveren voor het publiek. Bij het ontwerpen van een portaal of een proces om met het publiek in contact te komen, kunnen ze gebruik maken van elkaars succes en ervaring om betere diensten te creëren.

Bevordert innovatie

Voor overheidsinstellingen die iteratief denken willen inspireren en het innovatieproces willen versnellen, is het belangrijk om een open samenwerking te drijven om resultaten te bereiken. Het omringen van een idee met mensen die verbeteringen kunnen valideren en stimuleren leidt tot snellere adoptie van veranderingen en nieuwe ideeën.

Genereert betrokkenheid van werknemers

Het is misschien goed voor de zaken, maar we doen het ook graag! Werknemers in de publieke sector hebben veel meer kans om betrokken en tevreden te zijn bij hun werkomgeving als ze de kans krijgen om hun ideeën te delen met andere bureaus en teams – het is gewoon de menselijke aard.

Zorgt voor relevantie

In de digitale wereld gaat het snel en het kan gemakkelijk zijn om achterop te raken als het technologielandschap om je heen voortdurend verandert. Overheidsinstellingen kunnen voorop blijven lopen als ze de lasten delen en samen lering trekken uit nieuwe technologie-implementaties.

Creëert leermogelijkheden

Samenwerking ontsluit van nature het potentieel van de betrokken medewerkers. Samenwerking stimuleert het leveren van discretionaire inspanningen, het biedt medewerkers in organisaties in de publieke sector meer mogelijkheden om kennis en ervaring te delen met andere medewerkers, soms ver boven het niveau dat zij binnen hun individuele, vooraf gedefinieerde rol zouden kunnen bereiken.

De erkenning van het belang van samenwerking in organisaties in de publieke sector is de cruciale eerste stap om de voordelen van een collaboratieve werkplek te benutten. Technologie op de werkplek is een sterke drijfveer voor samenwerkingsactiviteiten en bureaus worden aangemoedigd om meer gebruik te maken van videoconferencing en elektronische documentbeheersystemen. Op cultureel vlak is het ook belangrijk dat de samenwerking op het gebied van KPI’s en promotiecriteria wordt erkend, evenals het ontwerp van de werkplek met de beschikbaarheid van vergaderruimtes en gemeenschappelijke buitenruimtes. Overheidsinstellingen kunnen de manier waarop zij samenwerking gebruiken veranderen door een strategie uit te werken en deze te koppelen aan instrumenten, technologie en andere strategieën om het gebruik van effectieve samenwerking in de loop der tijd te bevorderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *