29 okt 2018

De beruchte kantoor-verkoudheid

Ben je ooit ten prooi gevallen aan de kantoor-verkoudheid? Kijk er maar niet van op wanneer dat het geval is.

Als het aankomt op het opdoen van een verkoudheid is je kantoor één van de belangrijkste “gevarenzones”. Tenzij je regelmatig met het openbaar vervoer reist is je werkplek waarschijnlijk de meest risicovolle zone. De reden hiervoor? Mensen.

Een verkoudheid wordt van persoon tot persoon verspreid. Hoe meer mensen er in je omgeving zijn, des te groter je risico op een verkoudheid. Maar hoe kan je de verkoudheid op kantoor vermijden zonder iedereen die je kent te mijden en een thuiswerkende kluizenaar te worden voor de herfst en winter?

Hier hebben we een paar ideeën voor je…

Naast iemand zitten die verkouden is
Wees op je hoede met zogeheten flexwerkplekken en gedeelde apparatuur. Je wordt waarschijnlijk niet ziek omdat Bart van boekhouding in je gezicht niest. Je wordt waarschijnlijk wel ziek omdat je dezelfde deurklink, toetsenbord, printer of vuilnisbak hebt aangeraakt als Bart en je andere collega’s.

Ziektekiemen houden ervan om aan apparatuur te hangen, en dit leidt vaak tot de verspreiding van verkoudheid. Als je gedeelde apparatuur gebruikt of op een flexwerkplek gaat zitten, maak deze dan waar mogelijk schoon voor gebruik en desinfecteer altijd je handen voor én na gebruik.

Moet je naar je werk gaan als je verkouden bent?
Wanneer je collega’s symptomen van verkoudheid vertonen, stap dan zo snel mogelijk uit de “gevarenzone”. Hoe meer mensen er ziek zijn, hoe meer ziektekiemen zullen blijven hangen. Dus het is cruciaal om deze te vermijden. Werk in deze gevallen dan, wanneer mogelijk, op afstand.

Dit is ook een goede tip wanneer je je zelf minder goed voelt. Het vermindert de kans dat je je collega’s aansteekt en door weg te komen van de ziektekiemen van anderen kun je je eigen herstel versnellen. Moedig je collega’s in zo’n geval aan om ook thuis te gaan werken.

Preventie tips voor op de werkvloer
Ga naar buiten! De frisse lucht is één van de beste remedies tegen een heersende verkoudheid. De meesten van ons brengen hun dagen door met het inademen van gerecyclede lucht – en veel ziektekiemen. Het is een recept voor problemen.

Om dit tegen te gaan stap je zoveel mogelijk naar buiten. Maak een wandeling tijdens de lunchpauze, of haal elk uur buiten een frisse neus.

Gezond blijven is mogelijk, zelfs tijdens het koude en griepseizoen – je hoeft alleen maar wat moeite te doen om voor jezelf te zorgen. Dit omvat het krijgen van genoeg slaap van goede kwaliteit en het laag houden van stressniveaus. Je zou kunnen proberen om stressmanagementtechnieken zoals meditatie of mindfulness te gebruiken. Het betekent ook goed eten (onderzoek suggereert dat vitamine D bijzonder belangrijk is) en gehydrateerd blijven.

Als je moeder je ooit heeft gezegd dat je je “goed in moet pakken of je zult verkouden worden”, dan had ze het niet verkeerd. Volgens onderzoek voorkomt het warm blijven dat het koude virus zich met succes herhaalt en stimuleert het het vrijkomen van enzymen die het bestrijden. Al met al is warm houden in het koelere weer een tip die de moeite waard is om te volgen.

Verkoudheid en griep hebben een aantal veelvoorkomende symptomen, zoals hoesten, niezen en een loopneus. Maar iedereen ervaart ziekte anders, dus denk aan je eigen waarschuwingssignalen. Word je bijvoorbeeld ongewoon moe? Of misschien ervaar je duizeligheid, of vindt je het moeilijk om je te concentreren. Ga op zoek naar je eigen waarschuwingssignalen en handel ernaar. Je kan bijvoorbeeld een preventieve zieke dag opnemen voordat je echt ziek wordt, of je voeding aanpassen om alle voedingsstoffen te krijgen die je nodig hebt.

Welke stappen neem jij om voor jezelf te zorgen tijdens het koude en griepseizoen? Deel hieronder je ideeën, en laten we deze winter gezond blijven!

Geef een reactie