18 mrt 2020

Kantoorverkoudheid: Bescherm je werknemers

Gedurende het griep seizoen hebben mensen maar één ding in gedachten: Niet ziek worden. In het beste geval ben je ziek voor een week. In het slechtste geval echter kan je er weken uit zijn. De griep is voor veel zwakkere groepen nog steeds een dodelijk virus.

Wanneer iemand op kantoor dan ook ziek wordt met de griep, kan het de hele afdeling op scherp zetten. Als werknemer ben je waarschijnlijk druk bezig met het niet ziek worden. En als werkgever vraag je je af hoe je de productie hoog houdt en tegelijkertijd de gezondheid van je medewerkers beschermt.

Waar we vorige week hebben gesproken over wat werknemers moeten doen als ze niet ziek willen worden, gaan we het deze week hebben over wat de werkgevers moeten doen.

Je kantoor voorbereiden op het griep-seizoen

Het griepseizoen piekt over het algemeen tussen december en februari. En hoewel je als werkgever altijd maatregelen moet nemen om de verspreiding van bacterien tegen te gaan, is het in deze maanden extra belangrijk.

Idealiter ben je als werkgever al voorbereid op het griepseizoen voordat je medewerkers ziek worden. Maar wij weten ook wel dat dat niet altijd mogelijk is. Als je ziet dat je collega’s of medewerkers de volgende symptomen laten zien, weet je dat het griepvirus mogelijk op je afdeling is:

– Hoesten

– Vermoeidheid

– Loopneus

Aanvullende symptomen die wat minder zichtbaar zijn:

– Koorts

– Rillingen

– Hoofdpijn

– Keelpijn

– Spierpijn

Maar of iemand nu al de griep heeft of je het voor probeert te zijn, het is nooit te laat om maatregelen te nemen.

Stop de verspreiding van het griepvirus

Als je je werknemers beschermt tegen hier griepvirus zal je hele organisatie daar de vruchten van plukken. Als je het griepvirus al binnen je bedrijf hebt ontdekt, of je wilt het voor zijn, overweeg dan de volgende maatregelen:

– Promoot een schone werkplek

Lijkt makkelijk, maar wordt niet veel gedaan. Afhankelijk van hoe groot je afdeling is kan dit varieren van extra schoonmaakmiddelen tot extra schoonmaakploegen. Je zou ook altijd schoonmaakmiddelen en desinfectanten beschikbaar moeten hebben voor je werknemers.

– Installeer hand-sanitzers

En installeer deze door het gehele kantoor, op zichtbare plekken. Hand-sanitizer is een goede aanvulling op het normale handenwassen. Het is geen vervanging voor zeep en water, maar de sanitizer op alcoholbasis in de buurt van gedeelde ruimtes helpt zeker tegen het griepvirus.

– Wees duidelijk over het verzuimbeleid

Het klinkt wellicht niet als de meest praktische oplossing voor je bedrijf, maar je medewerkers thuis laten werken of verlofdagen laten opnemen kan je een hoop ellende besparen. Het zorgt ervoor dat het virus niet verder verspreid kan worden en zorgt er tegelijkertijd voor dat de gezonde medewerkers productief blijven. Wees duidelijk over het verzuimbeluid en zorg ervoor dat je werknemers niet ziek naar het werk komen. Indien mogelijk, laat ze thuiswerken.

– Cross-train je medewerkers

En dit is geen fitness oefening. Als je werkt aan projecten waar de tijd dringt is het noodzakelijk dat je meerdere medewerkers inwerkt in verschillende functies. Zorg ervoor dat ze kritieke processen begrijpen en kunnen uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat je kantoor soepel blijft lopen op het moment dat er iemand uitvalt. En tegelijkertijd zorgt het ervoor dat iemand met een gerust hart thuis blijft als diegene ziek is.

– Bied de griepprik aan

De griepprik aan je medewerkers aanbieden zorgt ervoor dat een groter percentage van je medewerkers bestand is tegen de kantoorverkoudheid.

– Zorg voor lucht

Dit lijkt een open deur, zorg niet alleen voor lucht, maar ook voor schone lucht. Ook al zijn je medewerkers voorzichtig met het hoesten of niezen en bedekken ze hun mond, bacterien vliegen door de lucht. Zorg voor een goed luchtfilteringssysteem en reinig de lucht.

Zorg voor een Arbo beleid!

Wat wellicht nog het belangrijkste is: Zorg ervoor dat je een goed Arbo beleid hebt. Arbo is een afkorting voor arbeidsomstandigheden. Als deze arbeidsomstandigheden niet goed zijn worden werknemers veel ziek, zijn ze ongelukkig, komen ze in een burn-out en kost het de organisatie een bak met geld. Een goed Arbo beleid ligt ten grondslag aan een goede organisatie.

En als je nu echt geen idee hebt waar je moet beginnen. Begin met een RI&E. Een Risico-inventarisatie en evaluatie ligt ten grondslag aan een goed Arbo beleid. Bij een RI&E komen alle (de naam zegt het al) risico punten aan het licht. De investering voor een RI&E is niet hoog. En zeker niet als je het vergelijkt met de kosten van een bovengemiddeld ziekteverzuim (gemiddelde: 3%).

Laat je adviseren. Vraag een vrijblijvende offerte op voor een RI&E. Binnen 24u een voorstel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *