06 sep 2018

Waarom anger-management zo belangrijk is

Waarom het zo belangrijk is om je emoties onder controle te houden

Iedereen is hier wel eens geweest. Je hebt een groot verslag moeten typen over één van je medewerkers. Het is inmiddels half zes op een vrijdagmiddag en je bent eindelijk klaar. Moe van het turen naar het scherm maar tevreden over het werk wat je gedaan hebt sluit je je computer af.
Heb ik op opslaan geklikt? Deze gedachte flitst door je hoofd heen.

Per ongeluk een belangrijk bestand verwijderd? Heeft een medewerker een fout gemaakt wat het bedrijf duizenden euro’s gaat kosten? Was je klant onbeschoft tegen je ten overstaan van je team?

Onderdruk elke emotie die je op dat moment voelt. Als manager zijnde kan je het je simpelweg niet veroorloven om je kalmte te verliezen en onprofessioneel te lijken.

Het is eerste wat je moet doen is jezelf tegen houden. Een effectieve leider zal in staat zijn om z’n emoties onder controle te houden. En om ze in stressvolle situaties op tijd een halt toe te roepen.

Wat iemand ook heeft gezegd of gedaan, of het nu uit boosheid of frustatie is, denk logisch na en geef jezelf de tijd om na te denken over een vervolgactie.

Men is snel geneigd om het wat-als spel te spellen. Wat als mijn mensen nu niet meer tegen mij opkijken? Wat als ik hierdoor mijn baan verlies? Het zijn typische vragen die een slechte situatie verslechteren en ervoor zorgen dat we onze kalmte verliezen. Train je gedachten om hier simpelweg niet aan te denken en te focussen op een logisch vervolgplan.

We kunnen ons best doen om onze emoties te onderdrukken maar als we ons overweldigd voelen in het moment kan dat erg lastig zijn.

Het is geen geheim dat een kantoor een stressvolle omgeving kan zijn, dat is ook gelijk de reden dat er zoveel managers zijn die met een bun out thuis zitten. Iedere manager moet daarom werken aan zijn coping skills. Oftewel, de vaardigheden om met stressvolle situaties om te gaan.

Verschillende dingen werken voor verschillende mensen. Populaire strategieën voor een goede mentale gezondheid zijn onder andere gebalanceerd en gezond eten, sporten of mediteren. Doe ook voldoende dingen die je energie geven. Vrienden en familie spelen hier een grote rol in.

Geef een reactie