22 nov 2018

Stress-management: 3 Tips

De drie beste stress management tips.

Met stress op zichzelf is niet zo veel mis. Sterker nog, er zitten voordelen aan het ervaren van stress. Zo zorgt een stressvolle situatie voor cortisol vrijgave, waar adrenaline door ontstaat en wat er voor zorgt dat je herinneringen beter opslaat. Je wordt ook socialer in een stressvolle situatie. En dat is niet zo gek. In een gestreste situatie heb je vaak hulp nodig en ben je daarom meer gericht op andere mensen.

Maar wat is dan nu het probleem met stress? Dat zit hem in de mate waarin je het ervaart. Kortdurende en heftige stress is niet schadelijk, je lichaam herstelt zichzelf snel weer. Een beetje stress over een langere periode is ook niet schadelijk. Pas wanneer je lichaam langere tijd wordt blootgesteld aan zware stress, gaat het mis. De concentratie van het cortisol hormoon in je bloed verhoogd, wat weer slecht is voor je immuunsysteem. Deze stressreactie kan zich tegen je keren, wat de kans op een burn-out weer sterk verhoogt.

Dus wat zijn nu goede stress-management tips?

1. Pak problemen stapsgewijs aan.

De mens is chaotisch. Maar toch zit er een bepaalde methodiek in hoe we denken en leven. We categoriseren veel en hebben het vermogen om grotere taken in kleinere op te delen. Dat is dan ook wat we moeten doen. Kijk naar de oorzaak van je stress situatie, deel deze vervolgens op in kleinere delen. Verdeel deze kleinere delen in categorieën.  Zo heb je meerdere, behapbare problemen waar gemakkelijker een oplossing voor te vinden is.

2. Houd je hoofd koel.

Dit lijkt een open deur, maar dat is het niet. Je mentale en emotionele reactie in een stress situatie is verre van rationeel. Wanneer je in een stress situatie zit laat je je fantasie de vrije loop. Je wordt geconfronteerd met een probleem en door allerlei situaties in je hoofd de revue te laten passeren, wordt het probleem ver uit proportie geblazen. De oplossing hiervoor is om niet in je verbeelding te leven. Schuif emotie naar achteren en laat ratio zijn werk doen. Kijk naar de feiten en enkel naar de feiten.

3. Je fysieke reactie op een stress situatie.

Stress vraagt veel van het lichaam. Bij stress brengt het lichaam zich in een staat van paraatheid. Dit betekent dat de hartslag toeneemt, de ademhaling sneller gaat en de spieren zich aanspannen.
Je bent sneller moe, hebt dan minder zin om uitgebreid te koken en gaat vaker voor een snelle hap. En om je te ontspannen trek je nog maar even een flesje rood open. Wat dus niet werkt. Vroeg naar bed, minder alcohol en beter voor je lichaam zorgen wanneer er een dosis stress op staat. Doe je dat niet dan ondermijn je de recuperatieve vermogens van je lichaam en ondermijn je ook je kracht en energie om met stressoren om te gaan.

Kortom, zorg goed voor jezelf. Kom je er echt niet aan uit, twijfel dan niet om een coach in te schakelen die je kan begeleiden bij dit traject. Of volg een training stress-management.

Geef een reactie